خطاهای نصب قسمت 3 – نگه داشتن جک بولت ها

گشتاور صحیح اتصال دهنده برای مونتاژ صحیح اجزای ماشین های دوار به پایه های ماشین مهم است. گشتاور مناسب تضمین می کند که بست مطابق طراحی عمل می کند. این به نوبه خود به دستگاه شما کمک می کند تا مطابق طراحی عمل کند. پیچ‌ها و پیچ‌های جک معمولاً در حین انجام یک الاینمنت لیزری شفت دقیق دستکاری می‌شوند. اینها اغلب نادیده گرفته شده ترین یا کمتر درک شده ترین جنبه های الاینمنت لیزری هستند. برای کاهش ارتعاش کلی در سیستم ماشین و افزایش قابلیت اطمینان، مهارت های دقیق در مورد اتصال دهنده ها بسیار مهم است.

پیچ‌ها برای نگه داشتن دستگاه در موقعیت خود پس از انجام یک الاینمنت دقیق طراحی شده‌اند. پیچ و مهره های جک برای کمک به موقعیت ماشین در طول الاینمنت طراحی شده اند. پیچ و مهره های جک نباید برای حفظ موقعیت یک ماشین استفاده شوند، این کار پیچ و مهره های نگهدارنده است.

بیایید به هدف طراحی هر نوع نگاه کنیم:

پیچ ها را پایین نگه دارید – برای نگه داشتن یک ماشین در موقعیت خود. مانند تمام پیچ‌ها و پیچ‌های دارای مقدار گشتاور خاصی هستند تا به نیروی گیره‌ای طراحی‌شده که برای نگه‌داشتن ماشین در جای خود لازم است، دست یابند. مواد و درجه استحکام نیز بخشی از طراحی سیستم است. ترکیب، گام رزوه و مقدار گشتاور، مشخصات عملکرد پیچ(ها) را تعیین می کند. با تغییر از SAE درجه 5 به فولاد ضد زنگ 304، خواص پیچ و قابلیت های آن تغییر می کند. آنها ممکن است مطابق با نیازهای دستگاه عمل نکنند. اگر ترکیب پیچ را تغییر دهید، باید بررسی کنید که مشخصات عملکرد مطابق با نیازهای طراحی شده دستگاه باشد. به عنوان مثال، شما هرگز از پیچ و مهره برنجی استفاده نمی کنید و انتظار عملکردی مشابه یک پیچ SAE درجه 8 را دارید.

ترکیب پایه موتور نیز ممکن است بخش مهمی در انتخاب پیچ صحیح باشد. در پایه های رزوه ای مانند پایه پمپ چدنی، استفاده از پیچ با درجه نرم تر (نسبت به پایه) به جلوگیری از تخریب رزوه های پایه داخلی کمک می کند. در صورت اعمال گشتاور بیش از حد، رزوه های پیچ نرم تر «می دهند». این می تواند قابل قبول باشد اگر پیچ ها مطابق با مشخصات لازم مورد نیاز برای ماشین ها عمل کنند.

برخی از پایه های پمپ های شیمیایی از درج های برنجی رزوه ای در مواد پایه کامپوزیت استفاده می کنند. بیش از حد گشتاور پیچ و مهره سفت شده باعث از بین رفتن آن می شود که معمولاً قابل تعمیر نیست.

پیچ و مهره های جک که گاهی اوقات به آن پیچ و مهره های موقعیت یابی/ فشاری می گویند، برای حرکت دادن ماشین به موقعیت دلخواه استفاده می شوند. آنها نباید به عنوان پیچ و مهره نگه دارنده استفاده شوند. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد.

  1. رشد حرارتی در همه جهات رخ خواهد داد. اگر یک نقطه ثابت ایجاد کنید یا رشد را در یک جهت محدود کنید، در جهت دیگری رشد خواهد کرد.
  2. تغییر کشش در ماشین می تواند فرکانس های ارتعاش را تغییر دهد که گاهی اوقات با نقاط تنظیم و حساسیت تجهیزات نظارت تداخل می کند.
  3. مسائل مربوط به مدولاسیون شوک یا پایه ممکن است در خواندن تحلیل ارتعاش شناسایی شود که منجر به تلف شدن زمان و منابع برای تعیین منبع می شود.

پیچ های جک نیز طراحی خاصی دارند. پیچ و مهره های جک معمولی از فولاد سخت شده تشکیل شده اند. آنها یک سر مربع و یک انتهای “تجاری” آندرکات یا حجاری دارند. انتهای فنجانی برای تطبیق اثر قارچی که از چرخاندن پیچ در برابر پای موتور رخ می دهد وجود دارد.

پیچ استاندارد درجه 5 معمولاً برای استفاده به عنوان پیچ جک خیلی نرم است و باعث رشد رزوه های پیچ می شود. این به طور معمول رزوه های ماده بلوک نصب بولت جک را در حالی که پیچ جک را از پایه جدا می کنید، از بین می برد. من توصیه می کنم از مهره قفلی استفاده کنید یا بعد از تکمیل الاینمنت شفت دقیق، پیچ های جک را از پایه جدا کنید. برای محافظت از رزوه های بلوک نصب بولت جک، روی برخی از پیچ های استاندارد ضد گیر کردن اعمال کنید و آنها را به جای پیچ های جک نصب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای کالیبراسیون و تعمیرات ارتعاش سنج، خدمات آنالیز ارتعاشات، الاسنمنت لیزری، بالانس فن و آنالیز جریان و … با کارشناسان مجرب شرکت مهندسی آکوپایش تماس بگیرید.

مقالات مرتبط