تفاوت نابالانسی و لقی مکانیکی در طیف FFT

تفاوت بین لقی و عدم بالانس چیست؟

آنها طیف های بسیار مشابهی دارند. یکی حتی می تواند در برخی شرایط بر دیگری تأثیر بگذارد. این شباهت می‌تواند بر توانایی شما برای ایجاد بالانس فن سریع یک ماشین در میدان تأثیر بگذارد. برای وضوح این بحث، آن را به لقی مکانیکی نوع A و B محدود می کنیم که در زیر به تعریف آن می پردازیم.

شلی مکانیکی نوع A: نوع A به طور معمول «ناشی از شلی ساختاری/ ضعف پای ماشین، صفحه پایه یا فونداسیون است. همچنین به دلیل درزگیری خراب، پیچ و مهره های نگهدارنده شل در پایه و اعوجاج قاب یا پایه (سافت فوت)

شلی مکانیکی نوع B: “نوع B عموماً به دلیل شل بودن پیچ و مهره های بلوک بالشی، ترک در ساختار قاب یا پایه یاتاقان ایجاد می شود”

گاهی اوقات، یک ماشین ممکن است همزمان لقی و عدم بالانس را تجربه کند. توصیه می‌کنیم قبل از بررسی عدم بالانس، لقی را بررسی کنید زیرا تشخیص و رفع لقی مکانیکی ساده‌تر است.

لقی یک تشخیص بسیار رایج آنالیز ارتعاشات یا ارتعاش سنجی است. قطعات زیادی روی یک ماشین وجود دارد که ممکن است دچار لقی شوند. اگر مشکوک هستید که شل بودن ممکن است مشکلی برای دستگاه شما باشد و/یا اگر تشخیص لقی دریافت کرده اید، ممکن است بخواهید این اجزای دستگاه خود را بررسی کنید:

  • پیچ و مهره شل
  • شلی کوپلینگ یا واکنش متقابل
  • بست های شل
  • سافت فوت
  • دوغاب نامناسب یا خراب

این فهرست کامل نیست، اما امکان خوبی برای شروع هنگام تشخیص لقی قبل از شروع کار بالانس است. بیایید با جزئیات بیشتر به عدم بالانس نگاه کنیم. عدم بالانس نیز یک تشخیص رایج آنالیز ارتعاشات است. این توزیع ناهموار جرم در اطراف یک دسترسی چرخان است. این می تواند به دلیل کثیفی، رنگ، یا برخی آلاینده های دیگر، زنگ زدگی یا شکستگی تیغه ها، یا از دست دادن اتصال دهنده ها، به نام چند علت ایجاد شود.

سه نوع اصلی عدم تعادل وجود دارد:

  1. عدم بالانس استاتیک
  2. عدم بالانس کوپل
  3. عدم بالانس دینامیکی

هر یک از این انواع به طور مشابه در طیف ظاهر می شوند. به زوایای فاز بین مکان ها و محورها دقت کنید تا مشخص کنید با کدام نوع عدم بالانس روبرو هستید.

پس چگونه این دو موضوع در طیف ارتعاشات ظاهر می شوند؟

طیف عدم بالانس و لقی در محور خاصی از ارتعاش بسیار شبیه به نظر می رسد. با این حال، آنها در برخی موارد کلیدی متفاوت هستند. تفاوت ها را به شرح زیر توصیف می کند:

طیف برای لقی نوع A: تحلیل فاز ممکن است تقریباً نشان دهد. 180 درجه اختلاف فاز در اندازه گیری های عمودی روی پیچ، پای ماشین، بیس پلیت یا خود پایه. شکل موج زمانی – به طور معمول 1 پالس در هر دور

برای لقی نوع B: “شکل موج زمانی – به طور معمول 2 پالس در هر دور”

طیف عدم بالانس: «عدم بالانس نیرو در فاز و ثابت خواهد بود. دامنه به دلیل عدم بالانس با مجذور سرعت زیر روتور اول بحرانی افزایش می یابد. X RPM1 وجود دارد و معمولاً بر طیف غالب است. همچنین، تقریباٌ اختلاف فاز 90 درجه بین قرائت های افقی و عمودی معمولاً در هر یاتاقان روتور نا بالانس رخ می دهد.

علاوه بر این، عدم بالانس عموماً در دامنه‌های ارتعاش بالا در فرکانس‌های برابر با X RPM1ظاهر می‌شود. دامنه معمولاً در جهت افقی بالاترین خواهد بود، به خصوص در ماشین‌هایی که به طور صلب نصب شده‌اند.

مثلا:

  • عدم بالانس استاتیک در طیف به صورت دامنه ای ظاهر می شود که در هر دو یاتاقان یکسان است. زوایای فاز نیز یکسان خواهد بود.
  • عدم بالانس کوپل در طیف به صورت دامنه ظاهر می شود که در هر دو بلبرینگ نیز یکسان است. با این حال، زوایای فاز 180 درجه متفاوت خواهد بود.
  • با عدم بالانس دینامیکی، هم دامنه ارتعاش و هم زوایای فاز متفاوت خواهد بود.

بنابراین دفعه بعد که با مشکلی در یک ماشین مواجه شدید، در مورد نحوه شناسایی آن به عنوان شل بودن یا عدم بالانس و همچنین نحوه تشخیص این دو عیب از یکدیگر جهت گیری خواهید داشت.

مقالات مرتبط