مروری بر سنسور های ارتعاش سنج

سنسورهای ارتعاش سنجی که برای ارزیابی ماشین آلات استفاده می شوند، دستگاه هایی هستند که جابجایی شفت یا حرکت یک سازه را اندازه گیری می کنند و این حرکت را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. سه نوع اصلی مبدل ارتعاش وجود دارد:

  1. شتاب سنج
  2. سرعت سنج
  3. جابجایی سنج غیر تماسی

ویژگی های سنسور های ارتعاش سنج

از این سه نوع مبدل، هم شتاب‌سنج‌ها و هم سرعت سنج می‌توانند قابل حمل باشند یا به‌طور دائم نصب شوند و حرکت مطلق را اندازه‌گیری کنند. مبدل های جابجایی غیر تماسی حرکت نسبی را اندازه گیری می کنند و به طور دائم نصب می شوند. حرکت نسبی با استفاده از سنسور جابجایی سنج غیر تماسی نشان دهنده اندازه گیری حرکت واقعی شفت است در حالی که حرکت مطلق نشان دهنده حرکت محفظه یاتاقان در محل نصب سنسور است.

شتاب سنج

شتاب‌سنج‌ها متداول‌ترین نوع سنسور ها هستند که به دلیل هزینه کم، محدوده فرکانس قابل استفاده گسترده و مناسب بودن آنها در تشخیص فرکانس‌های بلبرینگ عناصر غلتشی مورد استفاده قرار می گیرد. با گستره وسیعی از انواع ماشین‌هایی که باید اندازه‌گیری شوند و الزامات خاص در تشخیص ارتعاشات در این ماشین‌ها، شتاب‌سنج‌ها باید به‌درستی برای نوع اندازه‌گیری انتخاب شوند.

شتاب سنج ها ممکن است از نوع فشرده سازی باشند که به زمان طولانی تری نیاز دارند و می توانند تحت تأثیر گذرای حرارتی قرار گیرند. شتاب‌سنج‌های نوع مگنتی رایج‌تر هستند و به دلیل زمان سریع‌تر، ممکن است برای دستگاه هاس پورتابل مناسب‌تر باشند. سنسور های شتاب سنج ها ممکن است سیمی، بی سیم، تک جهته، دو جهته، دو جهته با دما یا سه جهته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از تمامی خدمات آکوپایش (الاینمنت لیزری، آنالیز ارتعاشات، بالانس فن و …) تماس بگیرید.

نحوه انتخاب شتاب سنج

هنگام انتخاب یک سنسور شتاب سنج برای یک برنامه خاص، ابتدا باید دانش دستگاه مورد آزمایش را داشته باشید. داشتن دانش از موارد زیر مهم است:

پاسخ فرکانس

شما باید کمترین فرکانس را برای اندازه گیری و همچنین بالاترین فرکانس اندازه گیری را بدانید.

محدوده دما

شما باید محدودیت های دمایی محیط نصب شده سنسور را بدانید.

حساسیت

حساسیت سنسور های شتاب سنج نسبت خروجی الکتریکی سنسور به ورودی مکانیکی است. انتخاب‌های معمولی ممکن است شامل  mv/g10 برای اندازه‌گیری‌های فرکانس بالا،  mv/g100 برای اندازه‌گیری‌های فرکانس متوسط (متداول‌ترین مورد استفاده برای انواع ماشین‌های عمومی) و  500mv/g و بالاتر برای کاربردهای فرکانس پایین باشد.

محدوده دینامیکی

محدوده دینامیکی یک سنسور ارتعاش، مقایسه بین کوچکترین سیگنالی است که بدون آلودگی نویز حس می کند و بزرگترین سیگنال (حداکثر g) که بدون بارگذاری اضافه می پذیرد. محدوده دینامیکی یک ملاحظات مهم نه تنها برای جداسازی محتوای طیفی با دامنه بالا و پایین، بلکه در ماشین‌های با سرعت آهسته و عملکرد بسیار نرم است. برای این ماشین‌های ارتعاش کم Dynamic Range وسیله‌ای برای رخدادهای ضربه کم، مانند صدای بلبرینگ فراهم می‌کند تا از کف نویز خارج شود.

دستگاه من به چه سنسوری نیاز دارد؟

رایج ترین انواع ماشین ها مانند موتورها، پمپ ها، فن ها و برخی گیربکس ها به طور مناسب با استفاده از یک سنسور    mv/g100 بررسی می شوند. اما در صورت شک، اطلاعات مربوط به سنسور ممکن است در مشخصات سازنده پیدا شود.

مقالات مرتبط