دوره آنالیز جریان موتور های القایی

موتورهای القایی معمولاً 40 تا 50 درصد برق تولیدی در یک کشور صنعتی را مصرف می کنند. در سال 2008، ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده برق با 4401698 گیگاوات ساعت در سال بود، از این رو تعداد زیادی از این موتورهای مورد استفاده در صنعت دائماً در حال کار می باشند. موتورهای القایی قلب تپنده یک کشور صنعتی مدرن هستند و به این ترتیب، ارزیابی وضعیت عملیاتی آنها از طریق پایش وضعیت، توسط کاربران نهایی برای جلوگیری از موارد زیر است:

  • توقف برنامه ریزی نشده و تولید و درآمد از دست رفته (تاخیر)
  • خرابی های فاجعه بار
  • شرایط عملیاتی خطرناک که ممکن است منجر به حوادث بزرگ شود.

تعدادی دسته بندی کلیدی وجود دارد که باعث خرابی موتورهای القایی می شوند که شامل موارد زیر می شوند:

  • خرابی بیرینگ
  • خرابی سیم پیچ استاتور
  • شکستگی میله های روتور یا حلقه های انتهایی
  • High airgap eccentricity و unbalanced magnetic pull که ممکن است منجر به ساییدگی روتور به استاتور شود.

این دوره به تجزیه و تحلیل جریان موتور (MCSA) برای پایش وضعیت موتورهای القایی 3 فاز (SCIM) اختصاص دارد و محتوای آن به طور خاص برای مطابقت با نیازهای صنعت متمرکز شده است و شامل پوشش‌هایی در مورد مدل‌سازی نظری، پایش وضعیت و تشخیص عیب برای انواع مختلف ماشین‌های الکتریکی است. این جزوه یک بانک اطلاعاتی از 50 مورد صنعتی در کاربرد MCSA در SCIM های 3 فاز در محدوده 127 کیلووات (170 اسب بخار) تا 10160 کیلووات (13620 اسب بخار) در ولتاژهای 415 ولت تا 13800 ولت است.

فهرست کامل موضوعات دوره آموزشی

بخش 1. آنالیز جریان موتور های القایی

  • مقدمه
  • توسعه تاریخی MCSA و اهداف این دوره
  • تئوری عملکرد موتور القایی 3 فاز
  • معادلات کلیدی MCSA بر اساس عملکرد یک موتور القایی 3 فاز
  • تفسیر پلاک موتور و کاربرد معادلات پایه
  • استارت شدن SCIM ها
  • محاسبه زمان استارت SCIM در بار مکانیکی مورد نیاز

 

بخش 2. طراحی، ساخت و تولید روتورهای قفس سنجابی

  • مقدمه
  • روتور بار مسی و آلومینیومی ریخته گری شده
  • روتور بار قفس سنجابی ساخته شده
  • طراحی، شکل و نصب میله روتور بار
  • طراحی و ساخت حلقه های اتصال کوتاه، اتصال میله به حلقه و حلقه های نگهدارنده انتهایی (ERR)
  • ویژگی های طراحی و ساخت روتور قفس سنجابی برای به حداقل رساندن خرابی ها

 

بخش 3. دلایل شکستگی میله های روتور بار در هنگام راه اندازی و حین کار در حالت پایدار

  • مقدمه
  • تنش های مکانیکی و نیروهای موثر برروی میله های روتور و حلقه های انتهایی
  • تنش های حرارتی در میله های روتور و حلقه های انتهایی
  • شکستگی میله ها و حلقه های انتهایی به دلیل تنش های مکانیکی و حرارتی هنگام راه اندازی بارهای اینرسی بالا
  • تنش میله روتور ناشی از لقی در شیار
  • نقاط قوت و ضعف میله و حلقه انتهایی و اتصالات آنها
  • ضربات ناشی از سنگ شکن ها و کمپرسورها
  • استارت مستقیم DOL موتورهای القایی بزرگ با فن های اینرسی بالا
  • راه اندازی موتورهای القایی بزرگ با پمپ های سانتریفیوژ
  • محدودیت استارت های مکرر موتور
  • معیارهای طراحی قفس سنجابی
  • اینرسی کل موتور و تجهیزات متحرک
  • منحنی گشتاور-سرعت تجهیزات متحرک در هنگام استارت
  • گشتاور– سرعت موتور در حداقل ولتاژ تغذیه در طول راه اندازی
  • الزامات راه اندازی مکرر موتور
  • ساختار مکانیکی روتور قفس سنجابی
  • مواد و شکل میله روتور
  • نمونه های از شکستن قفس سنجابی روتور

بخش 4. آنالیز جریان موتور (MCSA) برای تشخیص عیوب قفس سنجابی

  • مقدمه
  • جریان در f(1-2s) هرتز
  • جریان در f(1 + 2s) هرتز
  • اندازه گیری جریان و MCSA در صنعت
  • نمونه طیف جریان SCIM های صنعتی
  • مقیاس dB در MCSA و فاکتور های تجزیه و تحلیل طیف جریان
  • شاخص های شدت برای ارزیابی وضعیت روتوربار قفس سنجابی در حالت بار کامل
  • شاخص شدت برای ارزیابی وضعیت قفس در کارکرد کمتر از بار کامل
  • آزمون های تجربی در دانشگاه رابرت گوردون، اسکاتلند
  • آزمایشات MCSA در بار کامل
  • ضریب تصحیح برای تخمین وضعیت قفس در شرایط کمتر از بار کامل
  • کاربرد ضریب تصحیح شکست میله در صنعت
  • نمودار دسی بل شدت میله شکسته
  • تأثیر تعداد میله های روتور و شماره قطب بر ضریب میله شکسته معادل با مقادیر اختلاف دسی بل اندازه گیری شده

 

بخش 5. نمونه های صنعتی تشخیص خرابی قفس در تجهیزات با بار پایدار به روش MCSA

بخش 6. تشخیص عیوب قفس در  SCIMهای مجهز به حلقه های نگهدارنده انتهایی به روش MCSA  

بخش 7. تشخیص بارهای چرخه ای که باعث تشخیص اشتباه شکستگی های قفس می شوند به روش MCSA       

بخش 8. تشخیص درایوهای SCIM با گیربکس‌های سرعت پایین و بارهای نوسانی که باعث تشخیص اشتباه در مورد شکستگی میله‌های روتور می شوند به روش MCSA 

بخش 9. موارد خاص در MCSA

  • تشخیص اشتباه شکستگی های قفس در دو SCIM 1850 کیلوواتی، به دلیل تعداد قطب (P2) برابر با تعداد بازوهای نگهدارنده (Sp) روی شفت (1991)

 

بخش 10.  MCSA در خروج از مرکزیت در موتورهای القایی قفس سنجابی

بخش 11. MCSA برای تشخیص اتصال کوتاه در سیم پیچ های استاتور LV و HV و خرابی بلبرینگ های SCIM ها

فصل 13. ارزیابی MCSA شامل نکات آموزشی در موارد صنعتی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مکان و تاریخ دوره های آتی شرکت آکوپایش، با شماره  09353242370 در تماس باشید.